דעות

אפילו זעקתם של 6,000 המתים מזיהומים צולבים לא נשמעת

אנחנו הרופאים זועקים ומתריעים על תחלואי המערכת במבט מתוכה, אך נוח לבטל את זעקתנו בטענה שאנו בעלי אינטרסים; החרדה התקופתית מחשיפת עוד מחדל של מערכת הבריאות תחלוף מהר.

חרדה אחזה השבוע בתושבי מדינת ישראל. כותרות התחקיר המקיף שפורסם במוסף סוף השבוע של "ידיעות אחרונות" זעקו את זעקתם של 6,000 החולים המתים מדי שנה מזיהומים צולבים בבתי החולים.

החרדה התקופתית מחשיפת עוד מחדל של מערכת הבריאות תחלוף מהר. האמת המרה היא שהציבור בישראל אדיש. אנו נזעקים במלל מתלהם כל אימת שנחשפת בעיה או מחדל, וחוזרים לשגרת אדישותנו תוך יומיים-שלושה. אנחנו הרופאים זועקים ומתריעים על תחלואי המערכת במבט מתוכה, אך נוח לבטל את זעקתנו בטענה שאנו בעלי אינטרסים.

מערכת הבריאות מקולקלת. ראשיה עסוקים כל הזמן בכיבוי שריפות ולא בהיערכות או בבנייה. הפערים בין הנדרש למצוי גדולים כל כך, ובכל זאת המסר שלנו לא עובר. עולם כמנהגו נוהג. אווירת המשבר המתמדת, חרב הקיצוצים, היעדר פיתוח בהיקף הראוי, רכישת ציוד נחות בשל מצוקות תקציב, פוגעים בסופו של דבר בכל אחד ואחד מאזרחי ישראל הנזקק לאשפוז.

מערכת הבריאות מקולקלת. ראשיה עסוקים כל הזמן בכיבוי שריפות ולא בהיערכות או בבנייה. הפערים בין הנדרש למצוי גדולים כל כך, ובכל זאת המסר שלנו לא עובר

בתי החולים בישראל פועלים למעשה ללא מקור תקציבי בסיסי מוגדר. תעריף יום האשפוז ותעריפי הניתוחים השונים הנקבעים במחירון משרד הבריאות הינם פיקציה ידועה מראש. כל בתי החולים נאלצים לתת לקופות החולים הנחות מפליגות על תעריפים אלה כדי לשמר את פעילותם. הנחות אלה גרמו לקריסה של בתי חולים מפוארים, וגורמות לגירעון של מאות מיליוני שקלים השקלים בכל השאר.

התנהלות תקציבית מכוונת זו של האוצר, שגזלה ממערכת הבריאות כ-19 מיליארדי שקלים מאז נחקק חוק בריאות ממלכתי, ממשיכה להיות צינית ומקוממת גם היום. מאות מיליוני השקלים שהובטחו לקיצור תורים ב-2015, יוזרמו סוף סוף (אני מקווה) לבתי החולים רק בסוף 2017. תוספת זו הינה רק טיפה בים הצרכים, שכן כאמור, גירעונות קופות החולים ובתי החולים מגיעים מדי שנה ל-3.5-4 מיליארדי שקלים ופתרון לא נראה באופק.

אנחנו חוזרים וזועקים שחסרות בישראל כ-4,000 מיטות אשפוז; שעל מנת להדביק את קצב הגידול הטבעי של האוכלוסייה יש צורך בתוספת של כ-400 מיטות אשפוז מדי שנה. אלה לא סטטיסטיקות ומספרים. מדובר בזמינות שירותי רפואה מכבדים ומקצועיים בשעת הצורך, בזמני המתנה הארוכים בחדרי המיון, בתורים של חודשים לרופאים מומחים, ובצפיפות המובילה לתמותה של 4,000-6,000 חולים מדי שנה מזיהומים צולבים בבתי החולים.

אז בואו נדרוש אנחנו ממשרד הבריאות לקבוע יעדים שישפרו את מצבנו בעוד 5 ו-10 שנים – אפס חולים המאושפזים במסדרון, הפחתה של 50% בתמותה מזיהומים בבתי החולים, ההמתנה של עד 20 דקות בחדרי המיון לבדיקת רופא, זמן המתנה ממוצע של שבועיים בלבד לרופאים מומחים, שיפור הפריסה הגיאוגרפית של שירותים חיוניים כגון מאיצים לטיפול קרינתי בחולי סרטן ומניעת המחסור ברופאים ודאגה להכשרתם במקצועות השונים.

בואו נדרוש יעדים תקציביים ריאליים וברי מדידה שיאפשרו לממש את ההבטחה שהוגדרה בחוק בריאות ממלכתי: "מתן שירותי בריאות לפי שיקול דעת רפואי, באיכות סבירה בתוך זמן סביר", תוך שמירה על כבוד האדם.

האחריות מוטלת על משרד הבריאות. המימון על האוצר. צריך להפסיק להסתפק במה שיש, חייבים לדרוש את מה שצריך ומגיע לנו. ואם נשתוק, זה לא יקרה.

* המאמר פורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות"

נושאים קשורים:  דעות,  זיהומים,  נתונים,  מצב מערכת הבריאות,  תקציב,  משרד הבריאות
תגובות
04.09.2017, 22:08

כדי שזיהום והתייבשות אצל קשיש גדוש תרופות יאובחנו ויטופלו כבר במיון, צריך שהאבחון והטיפול המהיר במיון יתוגמלו. ועוד יותר טוב - אם זה יקרה כבר בבית או במרפאה בקהילה. ככל שיהיו פחות אשפוזים - כך ייטב לכולם (חוץ מלמערכת המתוגמלת על אשפוזים כמובן).

אנונימי/ת
05.09.2017, 07:06

אבחון וטיפול מהיר של חולה מורכב ולא יציב הוא סטנדרט בסיסי המצופה מצוות רפואי המתמחה ברפואה דחופה. הוא לא מזכה בגמול מיוחד אלא היעדרו צריך להביא לענישה מכאיבה ומרתיעה.

אני בהחלט סבור שמרבית האשפוזים הם כישלון של רפואת הקהילה ויש למקד את המאמצים בה ולא ב-"הקמת בית חולים מתחת לגשר".

05.09.2017, 07:11

חבל שהכותב הנכבד מתעלם מהעיקר:

בעיית הזיהומים בבתי החולים נובעת בראש ובראשונה מאי הקפדה ואי אכיפה של הוראות הבטיחות והגיהות של הצוות הרפואי. המצב הגיע לכך שבהנהלות בתי החולים התחילו לתלות שלטים בחדרי החולים שדורשים מהם לאכוף את ההוראות על אנשי הצוות ולצעוק עליהם כשהם לא מקפידים לחטא את הידיים, אבל מדובר כמובן בצעד שפירותיו מוגבלים כי החולים ממש לא נוטים, גם אלה מביניהם שמסוגלים, לנזוף בצוות המטפל שלהם.

מכיוון שהבעיה היא בעיית משמעת היא לא תלויה בתקציבים וקיימת גם במגדלי האשפוז החדישים שבהם לכל חולה יש חדר פרטי ומרווח ותקן כוח האדם במחלקה מלא לגמרי.

הבעיה תימשך כל עוד הנהלות בתי החולים ובעיקר הנהלת משרד הבריאות לא ייצאו ביוזמתם במבצע אכיפה בנושא. כל עוד לא יישללו הרישיונות של כמה מנהלי מחלקות ומנהלות סיעוד שייתפסו על חם נוגעים בחולים מבלי לחטא את ידיהם קודם לכן, הבעיה הזו לא תמוגר.

אנונימי/ת
06.09.2017, 22:26

המצב קטסטרופלי חברים !
אנשים ימנעו מלהתאשפז גם כשנחוץ ועלולה להיגרם ( וכבר נגרמת כנראה )
תמותה נוספת גם מההימנעות מאישפוז .

אנונימי/ת
07.09.2017, 18:50

ניסיוני האישי ממספר אישפוזים ומביקורים במחלקות, הן כיועץ או לביקור חולים, העלה שכל האחיות והאחים הניגשים למטופלים לא מחטאים ידיים. האחיות כי לא נאה להן, האחים כי בדרך כלל הם באים מישובים לא מפותחים שההגיינה והרגלי ההיגיינה בהם ירודים. בשירותים, רחיצת הידיים היא בדיחה. יש לשים לב גם להעברת זיהומים על ידי פריטי ציוד שמחדירים, זה באותה קטגוריה של רחיצה ובעיקר חיטוי ידיים, שצריך להיות פעולה שחוזרת על עצמה כל הזמן. לא דיברתי יפה? גם 15 מתים בכל יום זה לא יפה.

אנונימי/ת
07.09.2017, 22:27

צודק בהחלט. המצב ממש חרפה קטלנית

אנונימי/ת
08.09.2017, 17:06

אתה צודק אבל אין מקום לנימה הגזענית. למרבה הצער ההימנעות מרחיצת ידיים או חיטוי בספטול היא אוניברסלית וחלה במידה שווה הן בקרב האח הערבי והן בקרב מנהל המחלקה, ואין צורך לומר שעיקר האחיות בנושא חלה על מנהל המחלקה, כולם רואים כיצד הוא נוהג ופועלים כמותו, הוא אמור להיות דמות המופת ובפועל דווקא הוא זה שמנחיל את הנורמה הקלוקלת והקטלנית הזאת.